Hoe ziet een coachingtraject eruit bij (B)engeltjes kindercoaching? (blog)

 

Vaak krijg ik de vraag wat ik nu precies doe tijdens mijn coachingtraject. Hoe ziet zo’n sessie eruit? Ik kan me voorstellen dat je als ouder, voordat je een kennismakingsgesprek wilt inplannen, met verschillende vragen over het coachingtraject zit. Je wilt misschien weten hoe zo’n kennismaking eruitziet? Wat kunnen jouw kind en jij verwachten van het coachingtraject? Wat gaat je kind allemaal doen? Ga je je kind zien groeien tot het kind dat je hem of haar wenst? In deze blog neem ik je mee vanaf het mailtje of telefoontje hoe (B)engeltjes kindercoaching ermee aan de slag gaat.

 

Het mailtje of teefoontje

Ik doe mijn best om altijd zo snel mogelijk contact op te nemen met de ouder(s), meestal probeer ik dit binnen 1 werkdag te doen. Het gebeurt soms dat ik een telefoontje mis, maar ik probeer dan zo snel mogelijk terug te bellen. Dit doe ik ook met een mail die ik krijg. Het is al spannend genoeg dat je contact met mij hebt gezocht omdat het even niet zo loopt met je zoon of dochter zoals je graag zou willen. Maar je hebt de eerste stap gezet, en geloof mij, dit is de allermoeilijkste stap. Heb ik wel de juiste keuze gemaakt? Zal er wel een goede klik zijn? Hoe zal ze reageren op de hulpvraag? Door dit eerste contact via de telefoon kun je als ouder vaak al een eerste indruk krijgen. Ik laat altijd de ouder eerst zijn verhaal doen. Wat is er aan de hand en waar lopen jullie tegenaan? Ik luister vooral en stel zo nu en dan een vraag om de situatie voor mezelf duidelijk te krijgen. Zo probeer ik al een veilige sfeer te creëren, waarin ik hoop dat de ouder zich op zijn of haar gemak voelt en het gevoel krijgt dat hij/zij zijn/haar verhaal kan vertellen.

Tijdens het telefoongesprek plan ik een kennismakingsgesprek in. Dit probeer ik zo snel mogelijk in te plannen, nog dezelfde week of de week erop. Het is vervelend als je lang moet wachten, je hebt niet voor niets contact gezocht met mij. Het is fijn dat we het coachingstraject zo snel mogelijk kunnen opstarten.

Het kennismakingsgesprek

Ik stel mezelf altijd eerst voor en vraag aan het kind wat zijn/haar naam is. Ik probeer me tijdens het voorstellen vooral te richten op het kind. Het draait uiteindelijk om hem/haar. Afhankelijk van de leeftijd stel ik zoveel mogelijk vragen aan hem/haar. Wat volgens hem/haar het ‘probleem’ is, waar hij/zij tegenaan loopt en waar hij/zij hulp bij wil hebben. Deze vragen stel ik ook aan de ouders zodat ik een compleet plaatje krijg. Aan de hand daarvan kunnen we doelen opstellen. 

Als de klik er meteen is en dit wordt ook uitgesproken, plannen we samen de eerste sessie in. Soms willen ouders het nog even met elkaar en het kind bespreken, ook dit is helemaal goed.

Het coachtraject

Als het kind en de ouders verder met mij willen gaan, plannen we de eerste sessie in. De sessies zijn altijd hetzelfde opgebouwd. De eerste 10 minuten is het altijd even praten over hoe het tot nu toe gaat. Lopen jullie ergens tegenaan, zijn er veranderingen, of gaat het gewoon goed? Dit is meestal met de ouder(s) erbij, zodat zij het kind kunnen aanvullen of het woord kunnen doen als het kind dit lastig vindt. Als alles is verteld, nemen we afscheid van de ouder(s) en ga ik samen met het kind aan de slag met de werkvorm die ik voor deze sessie heb gepland. Het gebeurt soms ook dat doordat de ouder(s) en het kind iets aandragen in de eerste 10 minuten, ik mijn werkvorm aanpas. Ik kijk altijd naar wat passend en helpend is voor het kind. Tien minuten voor het einde van de sessie zijn de ouder(s) weer welkom. Dan bespreken we wat we tijdens de sessie hebben gedaan. Huiswerk krijg je van mij eigenlijk niet, wat ik wel meegeef zijn tips voor dingen die jullie thuis kunnen uitproberen, vaak aan de hand van wat we tijdens de sessie hebben gedaan.

De eerste sessie

Tijdens de eerste sessie gaat het vooral om vertrouwen te creëren. Spelenderwijs probeer ik het vertrouwen te winnen en het gesprek aan te gaan. Hiervoor gebruik ik vaak de Little Box of Mindset-kaarten van Semko. Deze kaarten hebben mooie foto’s en prikkelen de kinderen om het gesprek op gang te brengen. Ik laat ze zelf een aantal kaarten kiezen die hen aanspreken en dan vraag ik waarom deze kaarten gekozen zijn. Er zijn vier categorieën: zelfvertrouwen, positief denken, uitdagingen en doelen stellen. Zo ontstaan er mooie gesprekken die vertrouwen creëren en vaak helpend kunnen zijn voor de hulpvraag.

De laatste sessie

Tijdens de laatste sessie sluiten we het traject passend af. We kijken naar wat het kind heeft geleerd. We maken bijvoorbeeld een schatkistje waarin het kind de schatten kan bewaren die hem/haar hebben geholpen tijdens het traject. Dit kunnen oefeningen zijn die hebben geholpen of briefjes met helpende zinnen. Dit schatkistje kunnen ze altijd weer pakken als ze het even moeilijk hebben en terugvallen in het oude gedrag.

Eindevaluatie

Na de laatste sessie plan ik nog een eindevaluatie met de ouder(s) en het kind in. Tijdens deze eindevaluatie bespreken we hoe het kind en de ouder(s) het traject hebben ervaren en of het doel is bereikt. We bespreken of het nu goed gaat en wat het kind nu zelf kan. Wanneer we alles hebben besproken en de doelen zijn behaald, sluiten we het coachingstraject af. We nemen afscheid en ik weet zeker dat het kind het nu zelf kan. Het kind is tijdens het coachingstraject gegroeid tot een nog mooier kind, met een beetje hulp van (B)engeltjes kindercoaching.

Na het coachingstraject ben je altijd nog welkom om mij te vragen naar die ene tip.
Denk je dat dit iets voor jouw kind is? Meld je dan aan voor het coachingstraject via het contactformulier

Toch nog vragen? Neem dan gerust contact met mij op! Graag zelfs.